The citizenship status of nearly a million NRC-excluded persons in Assam have already become uncertain. The ruling party at the centre continues to push for a Citizenship Amendment Bill, which seeks to grant citizenship only to non-Muslim refugees. These issues have serious implications, not only for the people living in East and North-East India, but also for the future of secularism and democracy. Questions of human rights and citizenship need to be thoroughly debated by the political and civil society ahead of the Loksabha elections.

A convention on citizenship rights is being organised in Kolkata to trigger off public discussion. The guest speakers at the event would include Harsh Mander, Teesta Setalvad, Partha Chatterjee, Aman Wadud, Debarshi Das and Mohsin Alam Bhat. All of them have written and worked extensively on the issues related to the NRC and the Citizenship Amendment Bill.

The Convention on Citizenship Rights will be held on March 30, 2019 (Saturday), 4.00 pm onwards at the Bharat Sabha Hall, Kolkata (Bowbazar, Near Central Metro Station).

****

প্রতিবেশী রাজ্য অসমে নাগরিকপঞ্জি নবীকরণ প্রক্রিয়ায় ইতিমধ্যেই ১০ লক্ষ মানুষের নাগরিকত্ব প্রশ্নের সম্মুখীন। কেন্দ্রের শাসকদল নাগরিকত্ব সংশোধনী আইন প্রণয়ন করে কেবলমাত্র অ-মুসলিম উদ্বাস্তুদের নাগরিকত্ব প্রদান করার কথা বলছে। এই বিষয়গুলি শুধু পূর্ব এবং উত্তর-পূর্ব ভারতের জনগণের জন্যেই নয়, গণতন্ত্র এবং ধর্মনিরপেক্ষতার ভবিষ্যতের জন্যেও অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ।

লোকসভা নির্বাচনের আগে রাজনৈতিক এবং নাগরিক সমাজে এই বিষয়গুলিকে সামনে নিয়ে আসতে কলকাতায় একটি গণ-কনভেনশনের আয়োজন করা হয়েছে। কনভেনশনে বক্তব্য রাখবেন হর্ষ মন্দার, তিস্তা শীতলবাদ, পার্থ চ্যাটার্জি, আমন ওয়াদুদ, দেবর্ষি দাস এবং মহসিন আলম ভাট। এঁরা প্রত্যেকেই নাগরিকপঞ্জি এবং নাগরিকত্ব সংশোধনী বিল নিয়ে দীর্ঘদিন ধরে সক্রিয়ভাবে কাজ করছেন।

এই নাগরিক অধিকার কনভেনশন আয়োজিত হবে ৩০শে মার্চ, ২০১৯ (শনিবার), বিকেল ৪টে থেকে কলকাতার ভারত সভা হলে (বউবাজার, সেন্ট্রাল মেট্রো ষ্টেশনের কাছে)। আপনাকে এবং আপনার সাথীদের এই কনভেনশনে সাদর আমন্ত্রণ জানাই।

প্রসেনজিৎ বসু
সভাপতি, ইয়ং বেঙ্গল